Wednesday, August 19, 2015

Teknik Penulisan Ayat Jualan Yang Menggoda


5 tips menulis ayat jualan (copywriting)

Jika anda adalah usahawan internet yang buntu nak tulis apa pada surat jualan produk anda, tips ini sangat sesuai untuk anda.
Baca dan praktikkan tips yang akan dikongsikan di bawah ini.

Kenali Pelanggan Ideal Anda: 
Untuk menulis surat jualan, anda perlu kenali dahulu siapa prospek atau pelanggan ideal anda. Cara untuk kenali mereka adalah melalui pemerhatian gerak geri pelanggan anda. Tapi cara yang lebih efektif adalah dengan bertanyakan mereka beberapa soalan penting seperti apa masalah utama mereka hadapi? Apa yang mereka mahu capai? Apakah bahasa yang mereka gunakan? dan pelbagai soalan lain lagi yang anda boleh tanya kepada mereka.

Oleh itu, anda akan memahami pelanggan ideal anda dan dari situ lah ia secara tidak langsungnya memudahkan anda untuk tulis ayat jualan yang hebat.

Jual Faedah atau Manfaat: 
Anda tentu faham kita sebagai usahawan perlu menitik beratkan apa faedah yang bakal pelanggan anda dapatJangan jual ciri-ciri yang ada pada produk tersebut.

Sebagai contoh, anda menjual produk kurus. Untuk memantapkan lagi penulisan anda di surat jualan, anda perlu ceritakan apa faedah yang pelanggan dapat bila beli produk kurus tersebut, bukan cerita tentang ingredients/kandungan produk kurus tu atau rupa bentuk produk tersebut.

Jadi, anggaplah anda sebagai penjual 'Penyelesaian' dan nanti anda akan rasa mudah untuk menulis ayat jualan power.

Masukkan Testimonial: 
Bagi mendapat kepercayaan prospek anda, testimonial sangat wajib untuk diletakkan dalam penulisan web jualan anda. Ini adalah cara terbaik sebagai sokongan kepada produk anda. Kebiasaannya, testimonial akan buatkan produk anda semakin kuat dan berpeluang menukar prospek menjadi pelanggan.

'Remove Objections’: 
Dalam bahasa mudahnya adalah anda perlu buang segala halangan yang ada dalam fikiran prospek anda. Memang lumrah otak manusia telah disetting perkataan 'TIDAK' bila berhadapan dengan tawaran produk. Jadi sekarang ni, anda mempunyai tugas penting untuk 'hapuskan' perkataan TIDAK dan keraguan pada fikiran mereka.

Anda cuba fikir apakah yang akan menjadi sebab prospek anda tidak beli produk anda sekarang. Fikir sejenak. Bila anda dah dapat jawapannya, anda cuba 'lawan' semula siap-siap di dalam penulisan anda.

Sebagai contoh, tawarkan prospek anda 'JAMINAN PULANGAN WANG'. Prospek sangat takut dengan risiko yang bakal mereka hadapi jika produk anda tidak memberi manfaat kepada mereka seperti tertulis dalam web jualan anda. Dengan cara ini, prospek anda akan jadi lebih berani untuk cuba produk anda walaupun mereka tidak kenal pun siapa anda. Jadi 'Objection' risiko telah pun anda 'buang' dari pemikiran prospek.

Masukkan Teknik 'Urgency': Memang tidak dinafikan, teknik 'urgency' atau 'scarcity' dapat membantu tingkatkan jualan produk di web jualan. Sebagai contoh, produk di tangan kami hanya tinggal 3 unit sahaja lagi. Siapa cepat dia dapat harga diskaun! (Pastikan 3 unit tu adalah benar)

Sebenarnya ada banyak jenis lagi teknik urgency yang anda boleh gunakan. TETAPI pastikan anda tidak menipu prospek anda sebagai contoh, anda akan naikkan harga jualan setelah cukup masa yang ditetapkan....tetapi bila tiba masa yang ditetapkan, harga masih lagi sama.

Ini dapat menyebabkan prospek tidak akan lagi percaya dengan tawaran-tawaran anda pada kemudian hari.

Friday, August 14, 2015

Sesi Briefing EbookMalls di KL/Selangor


Salam sejahtera,

Saya ingin menjemput anda untuk menghadirkan diri ke satu sesi penerangan bisnes 100% online iaitu eBookmalls. Ianya adalah merupakan perniagaan menjual ebook dan memberikan komisyen yang amat lumayan kepada usahawan yang berminat. Berjumpalah dengan speaker eBookmalls sendiri dan dengarlah daripada mereka tentang kehebatan ebookmalls ini.

Daftar PERCUMA ebookmalls : http://www.ebookmalls.com/MY993870

Tarikh: 15 Ogos 2015 (Sabtu)
Masa: 10.00 pagi - 12.00 tengahari.

Alamat:
UMTC,
A-4-1 Putrawalk,
Jalan PP25,
Taman Pinggiran Putra Off Taman Equine,
43300 Seri Kembangan.


Nota: 
UMTC adalah tempat Sifu Muhammad Kadri. 
Putrawalk adalah berhampiran Aeon Jusco Taman Equine. 
UMTC adalah sangat berhampiran dengan Maulana Bistro, di tingkat atas Citylink.

Agenda:
Briefing by Mr Aridz & Mr Kelvin

Masuk PERCUMA. Terhad kepada 50 ORANG sahaja.

Ini adalah satu peluang yang anda nanti-nantikan dengan produk yang boleh dipasarkan secara online sepenuhnya. Jangan lepaskan kejutan yang akan anda dapati apabila menghadiri sesi penerangan ini. Jika anda terlepas peluang ini, ianya tidak dapat dipastikan bila lagi akan diadakan di waktu terdekat ini. Jika berminat untuk hadir, sila sms/ whatsapp ke urusetia +010-5439787.

Jumpa lagi.
Rohaizan

Friday, August 7, 2015

Tanya EMPAT Kali (OFFLINE), SEMBILAN Kali (ONLINE)


Jika kita melakukan bisnes secara OFFLINE, kita kena approach prospek kita dan cuba lakukan jualan padanya sebanyak EMPAT kali. Kali pertama kita jumpa mungkin dia tak minat. Kali kedua mungkin dia sibuk. Kali ketiga mungkin dia nak fikir dulu. Tapi kalau dah empat kali kita follow-up  pun dia masih tak berminat, barulah kita boleh lupakan dia dan cari prospek lain.

Itu yang ditulis oleh pakar marketing Tom Abbott dalam bukunya, The SOHO Solution: 21 Selling Strategies For Growing Your Small Business.

Bagaimana pula dengan bisnes ONLINE?

Untuk bisnes online pula, anda kena follow-up TUJUH ke SEMBILAN kali. Kerana dalam dunia online, memang ada banyak distraction. Kadang2 prospek baca iklan kita sambil buat dua tiga kerja serentak. Memang dia tak akan buat apa2 keputusan serta merta. Sebab itu kita kena buat posting produk kita berkali2, barulah orang perasan dan akan ambil tindakan. 

Macamana nak post iklan dan follow-up sampai sembilan kali? Tak penat dan buang masa ke? Sebab tu kita kena guna EMAIL AUTORESPONDER. Kita hanya perlu setkan terlebih dahulu di dalam autorespoder 9 jenis emel berbeza yang kita nak hantar pada prospek untuk tujuan follow-up.  

Bila ada prospek yang berminat dengan produk kita, minta emel mereka dan masukkan dalam database autoresponder anda. Anda tak perlu hantar emel sembilan kali secara manual pada setiap prospek anda. Autoresponder akan melakukannya untuk anda dengan yuran bulanan yang amat rendah.

Berapa anda bayar untuk PA anda melakukan follow-up dan menguruskan emel syarikat ? RM1000 sebulan? RM2000? Yuran autoresponder tak sampai RM100 pun :) 

Nak yang FREE pun ada.

Jumpa lagi di tips akan datang: Bagaimana guna Hootsuite untuk setkan posting di profile anda :)